Nyheter / GlobalConnect og IP-Only planlegger fusjon

EQT Infrastructure annonserer i dag en intensjon om å fusjonere GlobalConnect og IP-Only for å skape den ledende leverandøren av digital infrastruktur i Nord-Europa. Det nye selskapet vil tilby et omfattende fibernettverk på tvers av landegrenser til både privat og offentlig sektor samt til forbrukermarkedet. Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect, vil lede den samlede organisasjonen.

“Vi vil fusjonere GlobalConnect og IP-Only for å skape den ledende leverandøren av digital infrastruktur og tjenester til privat og offentlig sektor samt forbrukermarkedet i Norden og Nord-Tyskland. Den samlede organisasjonen vil være markedsledende hva gjelder størrelse, produkter og kompetanse. Sammen kan vi akselerere utbygging av infrastruktur og tilby våre kunder en enda mer sømløs og sikker opplevelse», sier Martin Lippert, konsernsjef i GlobalConnect.

“Vi er imponert over utviklingen i GlobalConnect og IP-Only, og vi anser en fusjon som et naturlig neste steg i vår strategi om å bygge den ledende, nordeuropeisk leverandøren av integrert, digital infrastruktur. Den samlede organisasjonen vil få en unik posisjon i regionen, og vi vil fortsette med å støtte proaktive investeringer i virksomhetene, til fordel for kunder og partnere», sier Daniel Perez, partner i EQT Partners og investeringsrådgiver for EQT Infrastructure.

Det nye selskapet blir den eneste leverandøren som kan møte en voksende etterspørsel fra internasjonale selskap om stabil og sikker oppkobling over hele Nord-Europa. Også i B2C markedet er etterspørsel etter selskapenes tjenester økende, og fusjonen vil bidra til fortsatt vekst også her.

“Ambisjonene til IP-Only og GlobalConnect er i høy grad sammenfallende. Samlet har vi den størrelse og kompetanse som skal til for å tilby våre kunder enda bedre opplevelser og vi blir en ekte «game changer» i markedet. Nå ser jeg frem til å komme i gang», sier Martin Lippert.
EQT Infrastructure III kjøpte GlobalConnect i 2017 og norske Broadnet i 2018. De to selskapene ble slått sammen i 2018, med GlobalConnect som felles navn. EQT Infrastructure IV kjøpte svenske IP-Only i Juni 2019.

En ny organisasjonsstruktur vil vi utarbeidet i løpet av de nærmeste månedene. Inntil videre vil selskapene fortsette å operere som selvstendige enheter med separate navn og merkevarer.

GlobalConnect er et ledende teknologi- og telekommunikasjonsselskap i Nord-Europa. Konsernet leverer helhetlige løsninger fra jord til sky basert på egen infrastruktur, som består av 42.000 km fibernettverk og datasenter på 18.000 kvadratmeter i Danmark, Norge og det nordlige Tyskland. GlobalConnect har 24.000 B2B kunder og 83.000 B2C kunder i Norge gjennom merkevaren Homenet.

GlobalConnect har over 900 ansatte. Konsernet hadde en omsetning på DKK 2,5 milliarder i 2018 og har hovedkontor i Taastrup, Danmark og Fornebu, Norge.

Om IP-Only

IP-Only, grunnlagt 1999, er en hurtigvoksende og uavhengig leverandør av fiberbasert datakommunikasjon til bedrifter og privatpersoner i Sverige. IP-Only eier og driver høyhastighets fibernettverks infrastruktur. Idag eier og opererer IP-Only ca 16.000 km fiberbasert infrastruktur som sammen med leide fiberlinjer dekker 230 av 290 svenske kommuner. IP-Only forbinder mer enn 200.000 hjem og leverer bredbånd til over 3000 bedrifter.

IP-Only har over 600 ansatte og omsetningen i 2018 var på SEK 2.0 milliarder i 2018. IP-Only har hovedkvarter i Stockholm og Uppsala i Sverige.

Om EQT

EQT er en differensiert investeringsvirksomhet med over 62 milliarder EUR i kapital og omkring 41 milliarder EUR I arkiver under forvaltning på tvers av 20 aktive fond. EQTs fond har porteføljeselskaper I Europa, Asia og USA med et samlet salg på mer enn 21 milliarder EUR og ca 127.000 medarbeidere. EQT samarbeider med portefølgevirksomheter for å oppnå bærekraftig vekst, operasjonell ekspertise og markedslederskap.