Privat Bedrift Borettslag

Du er nå på bedriftsiden. Er du privatkunde? Bytt til Privat (tidligere HomeNet)

Presse / Hvordan arbeider Brandr mot en grønnere omstilling i 2022?

Flere og flere bedrifter setter tallfestede bærekraftmål tilknyttet grønn omstilling. Også vi i GlobalConnect har en stor jobb foran oss for å kunne oppfylle de ambisjoner og målsettinger vi strekker oss etter i 2022. Dette er en jobb vi er nødt til å gjøre sammen – på tvers av bedrifter, bransjer, samfunn og landegrenser. Derfor har vi latt oss inspirere av flere av våre kunder og samarbeidspartnere på hvordan vi sammen kan etterstrebe den omstillingen vi er nødt til. I den anledning har vi tatt en prat med Markedssjef i Brandr, Karl Erik Olsen om hvordan de som leverandør av firmagaver og profilartikler stiller seg til grønn omstilling og bærekraft generelt.

Først av alt så er vi veldig nysgjerrige på hvordan Brandr og bransjen de er en del av opplevde og fortsatt opplever kundeetterspørselen under pandemien.

Karl Erik forteller; «Vi hadde vårt beste år noensinne i fjor. Hovedårsaken er nok at vi lykkes i å nå frem med vår nye bestillingsportal www.velgnorsk.no der vi gir norske bedrifter mulighet til å støtte opp under lokale småskalaprodusenter, ved å velge deres produkter. Det budskapet gikk hjem. Vi opplevde en enorm pågang fra bedrifter som hadde et reelt ønske om å bidra til verdiskaping hos små og mellomstore bedrifter».

Det er utrolig spennende, og ikke minst inspirerende at det er så viktig for konsumentene å velge produkter og tjenester fra norske bedrifter og produsenter. Vi vil vite mer om Brandr og spør videre om hva som er det mest spennende som foregår hos dem for øyeblikket.

«I tillegg til å videreutvikle Velg Norsk til å omfatte enda flere småskalaprodusenter, setter vi alle ressurser inn på å forenkle kundereisen. Her har vår bransje en lang vei å gå og vi har som målsetting å lede an her. Om få år møter vi en ny generasjon innkjøpere som både ønsker vår fagkunnskap og ekspertise, men de forventer også en mye mer sømløs bestillingsprosess. Snart kan alle firmagaver og profilartikler gjøres via vår nettbutikk, der utvalget er kuratert av våre produkteksperter. Designerne våre hjelper til med det visuelle. Vi blir en One Stop Shop», sier Karl Erik.

Vi er også nysgjerrige på hva en bedrift som spesialiserer seg på firmagaver og profilartikler legger i begrepet bærekraft og hvordan de arbeider med grønn omstilling.

Karl Erik sier videre at «For oss handler bærekraft om å velge kvalitet fremfor kvantitet. Forstå hva produktmedia kan tilføre din markedskommunikasjon, slik at du unngår å velge produkter som havner i skuffen. For vår egen del: Vær ærlig og tilby produkter vi kan stå inne for, selv om det krever mer av mottakeren. Eksempel: noen ganger er et rent plastprodukt å foretrekke, hvis det kan resirkuleres på en enklere måte enn på papiret mer miljøvennlige produkter, som krever mer av sluttbruker».

Hvordan opplever dere at bransjen dere er en del av som helhet forholder seg til bærekraft? Er dette noe som står øverst på agendaen til de fleste bedrifter i deres bransje?

«Vi opplever en langsom dreining til det bedre”, forteller han og fortsetter, “Men de nye forventingene til kundene vil føre til at mange er out of business i løpet av få år. Mange våkner opp til en ny hverdag som er krevende og som i langt større grad enn tidligere vil oppleves som byråkratisk og full av dokumentasjonskrav for de som ikke har fulgt med i timen».

Er det vanskelig for bedrifter å finne frem til miljøvennlige leverandører av profilartikler?

«Nei det er ikke nødvendigvis det, men det er all grunn til å undersøke og be om dokumentasjon på produkt – og leverandørnivå».

Vi i GlobalConnect opplever stadig at våre kunder stiller høye krav til dokumentasjon på bærekraft og grønne prioriteringer. Er det stort pågang fra kundene deres at varene dere selger har en grønn profil spør vi Karl Erik?

«Ja, det er faktisk helt avgjørende. Alle de kundene vi har fått de siste par årene har valgt oss på bakgrunn av kvalitet, sporbarhet og dokumentasjon. Dette var temaer som sjelden var oppe da vi startet å snakke om det i 2013. Dette er også et gjennomgående krav i både private og offentlige anbud vi har vunnet de siste årene».

Det virker som det er et gjennomgående sterkt ønske hos folk flest å velge bedrifter og tjenester som har en grønn profil og riktig dokumentasjon på plass. Synes dere det er vanskelig å finne frem til leverandører som har bærekraftige produkter, og opplever dere at er det mye ‘greenwashing’ spør vi?

«Som de fleste kan forestille seg, er ikke vår bransje best i klassen og det finnes mange som prater mye.

Derfor opplever vi at det å snakke troverdig om disse temaene – og kunne backe påstandene med fakta og dokumentasjon, er vårt viktigste konkurransefortrinn.

I flere år la vi ned mye innsats i å finne gode leverandører. Denne innsatsen ga ikke umiddelbar avkastning, men det nyter vi og kundene våre godt av i dag» forteller Karl Erik og følger opp med «Vi stiller krav til våre leverandører som vi kvalitetssirkler hos tredjeparts eksperter. Kun på den måten kan vi ta et så tydelig standpunkt som vi gjør».

«Til syvende og sist er det våre kunders rennommé vi ivaretar når de velger å bruke produktmedia i kommunikasjonen sin. Det forplikter»

Trykk her for å laste ned vår CSR rapport

Kan din bedrift få fiber?

Fiber er markedets raskeste internettforbindelse. Sjekk om din bedrift også kan få alle fordelene med lynrask fiber.