Nyheter - SE / Svenska it-chefer jobbar bort semestern

250 timmar per år, så många övertidstimmar jobbar it-chefer på privata företag varje år. Det motsvarar sex hela arbetsveckor eller en hel semester. Verkligheten för it-cheferna blir allt tuffare när den nya arbetsmiljön ställer högre krav på säkerhet. Värst är det för it-chefer som inte sitter i ledningsgruppen, det visar Kantar Sifos undersökning, gjord i samarbete med GlobalConnect.

I och med att pandemin förändrat vårt sätt att arbeta och distansarbete blivit det nya normala, har it-chefer hamnat i en tuff sits. En komplex, hotfull omvärld höjer kraven på it-säkerhet och i samma sekund som ett företag utsätts för någon sorts it-attack, faller allas ögon på it-chefen. Samtidigt krymper många av företagen sina budgetar för it och kunskapen är i många fall bristfällig. Med detta som bakgrund kan man fråga sig hur it-chefen faktiskt mår.

GlobalConnect har tillsammans med Kantar Sifo tagit fram undersökningen “It-chefens omöjliga uppdrag”. Där har man intervjuat över 300 it-chefer från privat och offentlig sektor i Sverige och ställt frågor kring ämnen som arbetssituation, säkerhetshot och privatliv.

Arbetet går ut över privatlivet

Alla borde kunna få koppla bort jobbet och inte stressa på kvällar och helger. I GlobalConnects undersökning visade det sig att så inte är fallet för svenska it-chefer. Faktum är att det nya arbetslandskapet bidragit till att mer än en tredjedel av de tillfrågade it-cheferna upplever att jobbet påverkar privatlivet och att 60 procent har svårt att släppa tankarna på jobbet när de är hemma.

Omställningen till det nya arbetslandskapet var till vissas förtjusning och andras fasa. It-chefen var den som skulle se till att totalt flexibilitet kombinerades med pålitlighet och säkerhet, ett uppdrag som blev svårt att lösa. Det är ingen slump att it-chefer på privata företag arbetar mer än 250 timmar övertid per år. Så många som var femte it-chef på mindre företag uppger dessutom att de har blivit en sämre partner eller förälder på grund av jobbet. Många har även problem med sömnen, värst är det bland de som inte sitter med i ledningen, av dem har 27 procent sömnproblem.

Bristande säkerhet är det som stressar mest

48 procent av it-cheferna som inte sitter i ledningsgruppen känner sig stressade. Det mönstret går igen: it-chefer som inte sitter i ledningsgruppen, verkar generellt sett må sämre. Det som skapar mest stress bland de tillfrågade it-cheferna är bristande säkerhet. Elva procent av de tillfrågade uppger att man har affärs- eller verksamhetskritisk data som inte är lagrad på ett säkert sätt och tre fjärdedelar oroar sig för att de inom en nära framtid ska drabbas av en it-attack som påverkar säkerheten.

”Vi vet att många it-chefer jobbar i en tuff miljö med hårda krav på service och jour. Men att så många känner stress på jobbet och dessutom upplever att jobbet går ut över deras privatliv, är i sig alarmerande. Dessutom är vi överraskade över de 250 timmar övertid som it-chefer inom privat sektor jobbar, enligt vår undersökning. Det betyder ju i grunden att de inte har någon semester”, säger Henrik Hammarström, Head of B2B Sweden på GlobalConnect.

Om GlobalConnect Sverige

GlobalConnect levererar tjänster inom digital infrastruktur och datakommunikation. Koncernen har några av Sveriges mest krävande och samhällsviktiga företag som kunder samtidigt som man bygger ut fibernät till hushåll under varumärket IP-Only. GlobalConnect har branschens högsta kundnöjdhet på svenska företagsmarknaden och är med 3,1 miljarder kronor den som investerar mest av alla i den svenska bredbandsutbyggnaden enligt senaste rapporten från Post- och telestyrelsen.

GlobalConnect är en växande nordeuropeisk koncern med en egen digital infrastruktur bestående av över 100 000 kilometer fibernät och 33 000 kvadratmeter datacenter i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland och Finland. I Sverige har koncernen cirka 700 medarbetare, 3 300 företagskunder och dess fibernät levererar snabbt bredband till över en miljon svenskar.