Press - SE / IP-Only ändrar namn och blir GlobalConnect

GlobalConnect, en av de ledande leverantörerna av digital infrastruktur i norra Europa, har beslutat att slå samman och harmonisera sina varumärken för koncernens företagskunder och privatkunder. Det innebär att IP-Only, vilket är GlobalConnect Sveriges varumärke på privatmarknaden för fiber till hushåll, byter namn och blir GlobalConnect Privat. Namnbytet sker den 19 januari 2023.

I början av 2020 gick IP-Only och GlobalConnect samman och bildade en gemensam koncern med syftet att skapa den ledande leverantören av digital infrastruktur i norra Europa. Bolagsnamnet blev GlobalConnect, men man valde att behålla IP-Only som varumärke för den svenska privatkundsmarknaden. Nu nästan tre år senare är väljer bolaget att slå samman sina varumärken för privatkundsmarknaderna i Sverige, men även i sina övriga verksamhetsländer. Namnbytet innebär däremot ingen förändring vad gäller ambitionsnivå, då man kommer att fortsätta att bygga fiber och koppla upp Sverige för att skapa ett mer digitalt jämlikt samhälle.

GlobalConnect Sverige har kopplat upp över 595,000 hushåll till fiber i Sverige och man är den aktör som investerar mest i bredbandsutbyggnaden i Sverige.

– Jag ser det som en enorm styrka att vi från och med nästa år kommer att verka under ett gemensamt varumärke för våra företagskunder och våra privatkunder. Det blir också tydligare att vi är en aktör som både bygger, förvaltar och levererar fiber till alla delar i samhället. Sedan sammanslagningen av IP-Only och GlobalConnect, har vi varit ett bolag, därför känns det helt naturligt att vi nu tar nästa steg och även slår samman våra varumärken, säger Fredrik Borg affärsområdeschef B2C GlobalConnect.

Konsumentvarumärkena Homenet i Norge och Tyskland och Onefiber i Danmark och Finland kommer samtidigt som IP-Only att ändra namn till GlobalConnect. Namnbytet förändrar dock inte företagets ambition eller strategi på någon av marknaderna.

– Att ha ett starkt och relevant varumärke har aldrig varit som viktig som dag. Speciellt i vår bransch, där ditt varumärke bara är så starkt som din kunds uppfattning om det. För att koncentrera våra ansträngningar och öka effekten av våra varumärkesbyggande initiativ på var och en av våra marknader har vi därför beslutat att skapa en enhetlig varumärkesarkitektur i hela koncernen. Vårt konsumenterbjudande kan skilja sig något på varje marknad, men vår position och ambition är densamma och passar perfekt med GlobalConnects – att stärka alla delar av samhället med framtidssäker uppkoppling, säger Kamran Alemdar, Group CMO, GlobalConnect.