Press - SE / GlobalConnect är huvudsponsor till 30-årig LAN-festival

Under 30 år har LAN-festivalen i Uppsala ägt rum på initiativ av gaming-föreningen Birdie. LAN-festivalen har blivit en samlingsplats för gamers och e-sportsstjärnor. Birdie har idag en given plats inom e-sport med sina semipro-lag och de formar framtidens kommande stjärnor inom gaming. Årets LAN-party firas med ett 30-årsjubileum där GlobalConnect sponsrar med uppkoppling till hela LAN-partyt.

– Vi är väldigt stolta över att sponsra festivalen med uppkoppling även i år. Vi vet hur viktigt det är för festivalen att ha en robust och stabil uppkoppling för att allt ska fungera smidigt för alla lanare. Birdie är en viktig mötesplats för duktiga unga människor inom e-sporten och vi vill gärna vara med och främja dessa framtida stjärnor, säger Maria Sörman, regionchef GlobalConnect

Festivalen har sedan start expanderat och är idag Sveriges äldsta LAN-festival. GlobalConnect har de senaste åren bistått med uppkoppling till festivalen och även i år under 30-årsjubileumet sponsrar man eventet med uppkoppling.

– Vi bygger ett stort företagsnät på ett par dagar, och kör sedan dygnet runt under hela Kristi himmelsfärdshelgen innan vi river på några timmar. Uppkopplingen ska tåla allt möjligt, från gaming, e-sport, streaming och allt vad det innebär att koppla upp hundratals deltagare. För oss på Birdie är uppkopplingen det enskilt viktigaste biten. Utan internet, ingen datorfestival. Med GlobalConnect kan vi nu fira 30 år med Birdie, Gabriel Fornaeus, ordförande och festivalgeneral på Birdie.

LAN-partyt går av stapeln 18-21 maj i Uppsala. Läs här för mer info och köp av biljetter.