Press - SE / CityMail väljer GlobalConnect och deras SD-WAN-lösning för att utveckla och förbättra it-miljön

Som nästa steg i it-utvecklingen väljer CityMail en nätlösning från GlobalConnect. Avtalet är värt 7,7 miljoner kronor med en flerårig avtalslängd. CityMail, med cirka 2000 anställda, är en av Sveriges största leverantörer av post och paket. Verksamheten täcker över 50 procent av Sverige och dagligen levereras cirka 1,2 miljoner försändelser. Företaget är beroende av en it-miljö som är flexibel, enkel att administrera och som har stor kapacitet.

Lösningen, som kommer vara fullt implementerad till sommaren, är en så kallad SD-WAN, en teknik som gör att kontor och hubbar enkelt kan kopplas upp, anpassas och övervakas i nätet. Detta innebär att it-miljön kan växa, hanteras och övervakas efter verksamhetens behov i framtiden – oavsett vilka de är.

Lösningen levereras av GlobalConnect, ett företag där även IP-Only, den största aktören i fiberutbyggnaden i Sverige, ingår.

– Med ökad efterfrågan på våra pakettjänster ökar också behoven av högre datahastighet. Det ökade kundbehovet är huvudanledningen till att vi sett över våra WAN-tjänster och valet har fallit på GlobalConnect som utlovat stora förbättringar för oss på CityMail, säger Per Ovrén, VD på CityMail.

– CityMail har en både viktig och tekniskt komplex verksamhet, och jag är stolt över förtroendet att kunna bidra i deras förbättringsarbete. Vi satsar stort på vår SD-WAN-lösning – som personifierar det vi står för – enkelhet och flexibilitet, och vi ser en växande efterfrågan från kunderna. Det är så här vi gör skillnad, säger Regina Donato Dahlström, Sverige-vd på GlobalConnect.

Läs mer om nyheten

Nyheten har även uppmärksammats av Telekom idag och Computer Sweden.

GlobalConnect är ett ledande teknik- och datakommunikationsföretag i Nordeuropa. Koncernen levererar ett komplett utbud av helhetslösningar, baserade på egen infrastruktur, bestående av 74 500 km fibernät och 27 000 kvadratmeter datacenter i Sverige, Norge, Danmark och norra Tyskland. Koncernen har 28 000 företagskunder och tillhandahåller även höghastighetsfibernät till 300 000 privatkunder i Sverige och Norge under varumärkena IP-Only och Homenet. GlobalConnect har 1 700 anställda och en total omsättning på mer än 550 miljoner euro under 2019.