LAN som tjänst

Det sägs att den enda konstanten är förändring. Och det gäller även nätverk. It-attackerna ökar och hackarna hittar ständigt nya sätt att attackera företag och allt fler enheter ansluts hela tiden till det lokala nätverket. Det har skapat nya förutsättningar och satt nya krav på nätverkens säkerhet och förmåga att skala.

För att möta de framtida utmaningarna finns det bara en sak att göra: fortsätta utveckla lösningar. Ingen har någonsin blivit mer förberedd genom att inte göra någonting. Ändå ägnar många it-avdelningar mer tid på att släcka bränder än att utveckla lösningar.

It-säkerhet har blivit en strategisk fråga

Gammal utrustning och lösningar som inte går att uppdatera kräver stora nyinvesteringar som kostar både tid och pengar. Dessutom blir systemet skört för it-attacker. Om man har tur kan dålig säkerhet innebära att nätverket går ned för en liten stund. Men det kan också leda till stora ekonomiska förluster med förlorade kunder och skadat rykte. Med andra ord är det dyrt att släcka bränder.

Det var säkert många år sedan som ni gjorde er av med företagets e-postserver för att istället köpa in e-post som en tjänst där pris och service justerades i enlighet med era behov. Förutom att det var mer kostnadseffektivt så slapp it-avdelningen slösa sin tid på att köpa in servrar som sedan skulle konfigureras, uppgraderas, och så vidare.

Det finns många fördelar med att köpa in LAN som tjänst istället för att drifta det själv. Det minskar investeringarna i utrustning och tjänster som inte har en strategisk betydelse, likt e-post.  Nätverk som tjänst innebär fördelar som att it-avdelningen inte behöver lägga ner tid och kompetens på operativ drift och nätverket är säkrat med den senaste tekniken och systemlösningarna.

10 viktiga frågor kring hantering av nätverk

  1. Finns det sajter eller nätverksenheter som inte kontrolleras inte har full kontroll över?
  2. Saknar du rätt verktyg för att kunna övervaka nätverket och lösa problem proaktivt?
  3. Är resurserna och kompetensen för it-utveckling otillräckliga?
  4. Jobbar du ofta över för att hinna med allting?
  5. Är nätverksdriften beroende av vissa specifika individer?
  6. Förekommer det ofta att it-avdelningen inte har möjlighet att snabbt svara på ad hoc behov från organisationen?
  7. Har ni blivit utsatta för någon form av it-attack de senaste två åren?
  8. Känner du dig orolig för en it-attack eller it-haveri?
  9. Skulle outsourcing av det lokala nätverket frigöra tid för annat?
  10. Är det svårt att motivera varför ni ska äga det lokala nätverket?
Svarar du “ja” på majoriteten av ovanstående frågor bör du fundera över säkerheten i ditt nätverk.

 

Relaterade artiklar:

Seminarium om Cybersäkerhet

Managed Lan och Wifi – Frigör tid och resurser

Säkra ditt nätverk med helhetslösnigen  SmartConnect

Kan mitt företag få fiber?

Med ett bredband via egen fiber slipper ditt företag krångel, får den snabbaste hastigheten och tryggaste uppkopplingen.