Hur får man en kedja med geografiskt spridda köpställen – som butiker, hotell, restauranger eller bensinmackar – att blomstra i den post-digitaliserade ekonomin? Hur får man dem att samspela med sina webbutiker? Och vilken roll spelar kraftfull digital infrastruktur? Vi bestämde oss för att fråga de som vet – de som sitter på de ledande posterna inom de största kedjorna – och retail-experterna som inspirerar dem.
Andrew Golrang
IT- och Affärsutvecklingschef på Cervera
Cervera har tagit en tydlig tätposition på sin marknad och har ett tydligt sikte på att bli den självklara destinationen för presenter och husgeråd. På vägen mot den positionen genomför kedjan en fortlöpande förändringsresa som dels innebär en digitalisering av butikernas beställning och logistik. Men även en omnikanal-satsning som tar vara på dynamiken mellan fysiska och digitala butiker.
Hör Andrew Golrang, IT- och Affärsutvecklingschef, berätta hur Cervera på bara 6 år har gått från att vara beroende av fax, till att erbjuda en sömlös omnikanal-upplevelse.
Maryam Ghahremani
VD på Bambuser
Hur lyckas man förmedla känslor till konsumenter, när en statisk webbsida står för en stor del av transaktionerna? Hur ser egentligen omnikanal ut, nu när infrastrukturen och efterfrågan har gjort det möjligt? Och hur ska retailers nå hela vägen fram till de nya målgrupperna, som letar efter nästa köp i sina sociala kanaler?
Hör Maryam Ghahremani – VD för årets börsraket Bambuser – besvara dessa och många andra frågor om hur digitalisering, upplevelsekommunikation och Corona påverkar retail-landskapet.
Rickard Lyko
Ägare & VD, Lyko
På 1950-talet startade Frans Lyko, överlevare från koncentrationsläger, en frisersalong i Vansbro som 50 år senare utvecklades till en e-handel för hår- och hudvårdsprodukter. Efter en fusion med en fysisk butikskedja, har nu Lyko blivit en omnikanal-aktör med ca 40 butiker över hela landet. Nyckeln till framgång är en fantastisk förmåga att kombinera ett enormt utbud på webben med positiva butiksupplevelser. Men även en vilja att alltid ge personlig service i en bransch där det rationella ofta får gå före känslan.
Hör Rickard Lyko – ägare,VD och sonson till grundaren Frans Lyko – berätta om hur Lyko har gått från kvarterets frisersalong till att vara namnet på allas läppar.
Alex Baker
Retail-strateg & föreläsare, Retail Tech X
Hur ser framgång ut för en modern butik? Det är frågan på mångas läppar, när en allt större del av transaktionerna flyttar ut på nätet, medan upplevelsen i hög grad fortfarande är beroende av fysiska butiker. Den digitala transformation som många kedjor just nu genomgår och konsumenternas förändrade förväntningar, har fundamentalt förändrat den fysiska butikens roll.
Hör Alex Baker – retail strateg & föreläsare på Retail Tech X – berätta om hur den digitala retail-revolutionen ter sig i Coronas kölvatten.
Pino Roscigno
Head of Commercial & Brand, Stadium
Stadium är en i högsta grad blomstrande butikskedja, trots att att de finns i en hårt konkurrensutsatt bransch där förutsättningarna har förändrats radikalt de senaste åren. En viktig nyckel till framgångarna är en lyckad digital transformation, som har genomsyrat varje aspekt av verksamheten. Från det livsviktiga kundmötet – till logistiken som gör allt möjligt.
Hör Pino Roscigno – Stadiums Head of Commercial & Brand – berätta om hur det har gått till och om vad nästa steg blir.
Blomstrande kedjor byggda på kraftfull digital infrastruktur
Det gäller att bygga från grunden. Det går inte att erbjuda banbrytande kundupplevelser och bygga ambitiösa omnikanalstrategier om det inte finns en kraftfull digital infrastruktur i botten. Därför handlar Den Blomstrande Kedjan om företagen som verkligen har lyckats, när det gäller att bygga starka kedjor med uppkopplade köpställen.
Digitaliseringen är här för att stanna. De flesta organisationer är i olika stadier av sin digitala transformation – och samhället i stort är mitt uppe i den fjärde industriella revolutionen. För den bransch som vi brukar kalla retail – och som brukar bestå av kedjor av köpställen – har förändringen varit disruptiv. För många har disruptionen inneburit stora svårigheter, men även att oändliga möjligheter har öppnats.
Med Den Blomstrande Kedjan vill vi lyfta företagen som har lyckats ta tillvara på de nya möjligheterna. De som har varit visionära nog att se fördelarna de haft att vinna genom sin digitala transformation och som har haft kraften att realisera dem. Ibland genom att vara innovativa, ibland genom att vara noggranna – alltid genom att vara konsekventa i sin tro på den egna affärsidén och kundmötet.
Här delar de mest intressanta personerna hos några av Nordens mest framgångsrika kedjor med sig av sina framgångsrecept, sina erfarenheter och sin syn på framtiden.
Välkommen till Den Blomstrande Kedjan!
Den Blomstrande Kedjan c/o GlobalConnect
Sveavägen 25, 111 34 Stockholm
Vill du veta hur vi kan hjälpa dig? Kontakta vår säljchef Johan Thews:
johan.thews@globalconnect.se
För allmänna frågor:
denblomstrandekedjan@globalconnect.se
