Retail-landskapet förändras när omnikanal blir verklighet

2020 års största framgångssaga på den svenska börsen är tveklöst Bambuser, som har infört live video shopping i Sverige och försett pressade retailers med ett nytt sätt att ge sina kunder upplevelser. Deras VD Maryam Ghahremani berättar om sin syn på retails nya verklighet när det gäller teknik, upplevelser och transaktioner – och om hur vägen framåt ser ut för butikerna.

Nya sätt att förmedla upplevelser

Live Video-shopping är en supertrend som uppstod i Kina redan för några år sedan. Den initierande faktorn
var SARS-epidemin, som till skillnad från live video shopping aldrig riktigt fick fotfäste här. Men nu har den
nya kommunikations- och säljkanalen fyllt ett viktigt tomrum, för en retail-sektor vars förmåga att förmedla
upplevelser har hindrats av Corona-pandemin.
– E-handeln är statisk och har svårt att beröra, så det live video-shopping adderar är känslor, upplevelser
och en mänsklig kundservice, säger Maryam. Vi har ett väldigt annorlunda köpbeteende idag med en mycket
längre köpresa och det måste retailers förhålla sig till.

Kunddata är basen för allt

Den nya komplexa köpresan gör att det krävs extremt mycket av retailern när det gäller att veta var kunden
finns och var kunden söker sin produkt.
– Det kanske låter skittråkigt, men de verkliga vinnarna i retail-landskapet är de som på ett tidigt stadium
satsade på bra affärssystem, säger Maryam. På det sättet skaffade de sig möjligheten att jobba med
kunddata på ett verkligt värdeskapande sätt, men även att utöka servicen.
– Retail-kedjor som t.ex. Zara var tidigt ute med att ge sina kunder möjligheten att hitta en speciell vara i en
speciell butik via internet, förklarar Maryam.
Den typen av service har många nästan börjat ta för givet, eftersom det är så naturligt för vårt nya
shopping-beteende. Men möjligheten att bygga sådan funktionalitet för konsumenterna är helt beroende av
korrekt kunddata och uppdaterade affärssystem.

Omnikanal är äntligen här!

Maryam menar också att begreppet omnikanal äntligen har realiserats på riktigt och att det är digital
infrastruktur som har varit nyckeln. Tillgången till bandbredd och digitala tjänster har nu hunnit ikapp våra
beteendemönster och vi använder nu en helt ny kanalmix i vår konsumtion.
– De nya fysiska butikerna kommer att få en helt annan roll än den har haft, där transaktionen har varit
primär, fortsätter Maryam. Det är att förmedla känslor och upplevelser som det fysiska mötet är så bra på,
transaktionen är på väg att bli sekundär. Faktum är att vi redan idag ser många butiker där man inte ens
använder sig av fasta kassor, personalen tar istället betalt med hjälp av mobila enheter, avslutar Maryam
Ghahremani.

Tre råd till retailers:

1. Ta reda på var din målgrupp finns! Skaffa all nödvändig data och hantera den smart.
2. Var adaptiv! Lyssna alltid på din målgrupp och för håll dig alltid till deras preferenser.
3. Äg kundrelationen och transaktionen! Se till att dina kunder förstår vem de köper av, annars är du enkel
att ersätta.

Vill ni ta nästa steg i er digitala resa? Hör av er till oss nedan så berättar vi mer.