Privat Företag

Vill du beställa fiber till hushållet, bostadsrättsföreningen eller företaget, eller aktivera dina tjänster? Växla till Privat.

Pop-up-butiken – det moderna skyltfönstret

Shoppingen har flyttat online, men dina kunder vill fortfarande kunna se och klämma på varorna. Ett alternativ till höga lokalhyror är att öppna en tillfällig och flyttbar pop-up-butik. Upptäck de tekniska lösningarna som hjälper dig att erbjuda en smidig och skräddarsydd shoppingupplevelse, oavsett plats.

Pop-up-butiker låter väldigt 2020-tal. Men temporära handelsplatser har faktiskt varit en del av mänsklighetens historia åtminstone sedan decembermarknaden i Wien 1298. Den nuvarande formen, där varumärken använder pop-ups som butik och marknadsföringsfönster i ett, kan spåras till Los Angeles år 1997. Då anordnades nämligen endags-eventet The Ritual Expo. Eventet beskrevs som ”the ultimate hipster mall” och var en kombination av nattklubb och shoppingcenter.

Hipster eller ej – en framgångsrik pop-up förenar en känsla av exklusivitet, eftersom butiken bara finns under en begränsad tid, med att bygga ett starkare varumärke för butiker som annars främst har sin kundkontakt online. En pop-up blir en möjlighet att sätta ett visuellt koncept och skapa en konversation kring varumärket.

Kreativ varumärkesbyggare / mer än PR?

Ett av de mer kreativa pop-up-exemplen var när lågprismärket Fruit of the Loom öppnade konceptbutiken ”Früt” i ett köpcenter i Georgia, USA, 2016. Butiken var nästan komiskt exklusivt inredd. Färgglada och kraftigt överprissatta underkläder hängde från träd. Ingen av kunderna förstod att de handlade Fruit of the Loom-underkläder förrän de kom till kassan. Då vändes en panel med den klassiska ”Fruit of the Loom”-loggan upp och avslöjade illusionen.

Men en pop-up behöver inte vara ett PR-trick. Många som testar konceptet har sin basverksamhet online, och vill använda tillfälliga butiker för att knyta sina kunder närmare till sig. Stabila uppkopplingar och betallösningar som inte kräver något avancerat kassasystem har också gjort det enklare än någonsin att bedriva pop-up-verksamhet.

3 tekniska lösningar som stöttar din pop-up-butik

Hur kan du som retailer skapa en sömlös upplevelse mellan fysisk butik och online? Nedan tipsar vi om tre lösningar som hjälper dig att både etablera en tillfällig butik och maximera värdet av den. Och med den tekniska infrastrukturen på plats kan du fokusera helt på att ge dina kunder bästa möjliga shoppingupplevelse.

1. SD-WAN ger dig snabbt stabil uppkoppling på nya platser

Med den mjukvarubaserade nätverkslösningen SD-WAN (Software-Defined Wide Area Network) får du samma stabila och säkra uppkoppling, oavsett var den anslutna arbetsplatsen ligger. Det går snabbt att lägga till nya verksamhetsadresser, vilket gör SD-WAN till en smidig lösning när du ska öppna eller flytta din tillfälliga butik. SD-WAN ger också extra säkerhet genom att kryptera trafiken mellan användare och molntjänster. På så sätt skyddar du känsliga data från att hamna i fel händer.

2. Beacons som får WiFi att räcka utanför butiken

Beacons bygger på bluetooth-teknik och fungerar som en förlängning av butikens WiFi. Du kan montera beacons som en liten dosa, exempelvis vid entrén. Dosorna är lätta att transportera mellan olika adresser beroende på var de behövs. Den ökade räckvidden gör att du kan börja konversationen med kunderna redan på gatan utanför.

Du kan till exempel skicka skräddarsydda erbjudanden till kundernas mobiltelefoner redan när är upp till 70 meter bort, inklusive en vägvisning till hur de hittar varorna när de kommer in i din tillfälliga butik. Du kan också montera beacons intill specifika varor så att kunder i närheten kan få upp information om till exempel vilka färger, modeller och storlekar som finns tillgängliga, inklusive online. På det sättet kan kunden klämma och känna på varan och sedan beställa rätt variant online med mobilen och få den hemlevererad till dörren.

3. Med RFID håller du koll på lagersaldot i realtid

RFID (Radio Frequency Identification) är en teknik som identifierar olika objekt trådlöst via radiovågor. Genom att sätta RFID-taggar på varorna på ditt lager vet systemet hela tiden i realtid vilka storlekar som finns, och vilka som är på väg att ta slut. Om rätt storlek inte finns i din pop-up-butik går det snabbt att beställa den så att kunden får den hemlevererad till dörren istället.

Vidare läsning

Koppla upp din pop-up-butik snabbt, säkert och inom budget

4 sätt att optimera butiksupplevelsen med teknikens hjälp

Vad är SD-WAN – och när är det rätt val för dig?

Fler digitala retail-trender i vår stora guide

Vilka andra förändringar har den digitala utvecklingen inneburit för detaljhandeln? Läs om liveshopping, AI och obemannade butiker i vår stora guide till de största trenderna inom retail.

Kan mitt företag få fiber?

Med ett bredband via egen fiber slipper ditt företag krångel, får den snabbaste hastigheten och tryggaste uppkopplingen.