Generation Z ställer nya krav på digital infrastruktur

Efter Millennials kommer Generation Z. I år beräknas 2,5 miljarder människor tillhöra den här generationen, vilket kommer att göra den till den största generationen av konsumenter någonsin. Väntar butiksdöd när onlinegenerationens behov styr? Knappast. Men retailers digitala infrastruktur blir avgörande för att lyckas.

För alla som är födda mellan 1995 och 2010 har världen alltid varit uppkopplad. Egna värderingar är viktiga och engagemang för miljö och jämlikhet är självklarheter. Sådana frågor måste alla varumärken involvera i sin strategi för att kunna nå den generation som sedan barnsben är uppväxta med att hantera information i en mängd olika kanaler. Förutom att konsumera själva påverkar de också sina föräldrar i sina val. Det gör dem till en attraktiv målgrupp, inte bara i framtiden utan just nu.

För retailers är det en utmaning att möta den här generationens behov.

I och med att de är uppvuxna med en skärm där allt finns tillgängligt dygnet runt ställer de krav där efter. Det duger inte för en 20-åring att komma in i en affär, se ett par snygga skor för att sedan höra att storleken inte finns.

För att lyckas nå den här generationen måste du motsvara förväntningar som bygger på att allt är tillgängligt överallt och erbjuda en sömlös upplevelse mellan fysiska och digitala kanaler. Det kommer att vara vitalt för att överleva.

Ladda ner vår guide: Största trenderna inom retail.

Den fysiska butikens nya roll

Den fysiska butiken kommer att leva kvar. Enligt en undersökning utförd av amerikanska Epsilon föredrar Generation Z den fysiska butiken, till skillnad från Millennials, som hellre shoppar online. Generation Z värdesätter den sociala interaktionen och vill komma ut och känna och klämma på det de köper. Framtidens blomstrande butik kommer dock inte se ut som den gör i dag. Och den tekniska infrastrukturen behöver förändras i grunden för att möta förväntningarna hos konsumenter formade av digitaliseringen.

Frågan är hur man kan använda teknik för att möta förväntningarna från de som tillhör Generation Z på vad en affär bör vara?

Rätt erbjudande vid rätt tidpunkt

Det finns flera sätt att göra affären till en sömlös upplevelse mellan fysisk och online. Ett exempel är beacons som en förlängd funktion av WiFi. Det är en liten dosa som monteras exempelvis vid entrén till en affär, och har en extremt lång batteritid – allt från några månader till fem år, beroende på användningsområde. Beacons möjliggör genom blåtandsteknik att exempelvis pusha erbjudanden direkt till kundens telefon när han eller hon närmar sig entrén. Det går också att montera beacons intill varor så att när kunden närmar sig får han eller hon upp information om pris, erbjudanden och tillgängliga storlekar. De möjliggör också att kunden, så fort den kliver innanför dörren, får exempelvis ett skräddarsytt erbjudande på mobilen, baserat på tidigare köphistorik i såväl digitala som fysiska butiker, och en vägvisning till var varorna finns i butiken.

Fokus på upplevelsen

För att kunna ge konsumenten rätt information i realtid krävs också rätt teknisk struktur till lagersaldo. GlobalConnect kopplar just nu upp alla Stadium-butiker och lager med RFID-teknik.  RFID (Radio Frequency Identification) är en teknik som gör att nästan alla objekt kan identifieras trådlöst via radiovågor. Genom att tagga varorna på ditt lager vet systemet hela tiden vilka storlekar som finns, och vilka som är på väg att ta slut. Men framför allt går det snabbt att lokalisera varan med handscanners. Det frigör värdefull tid för säljare som inte behöver ägna sig åt logistik och att leta efter varor, utan de kan i stället ägna sig åt den sociala interaktionen som Gen Z värdesätter i shoppingupplevelsen.

Finns storleken inte i butiken? Då kan man med några knapptryck beställa den och kunden får den hemlevererad till dörren inom en dag eller två. På det sättet lever du upp till en rastlös generations höga krav.

En digital infrastruktur är avgörande för att lyckas. Här behöver ni som retailers rätt partner. En flexibel partner som kan se till kundens behov och i tätt samarbete bygga den digitala infrastrukturen.

GlobalConnect har hjälpt flera av Sveriges största kedjor med att ta klivet in i framtiden. Vill du veta mer? Fyll i formuläret nedan.