5 goda skäl att samla dina nätverkstjänster under ett tak

Står du som it-chef i valet och kvalet mellan att drifta affärskritiska nätverkstjänster internt eller välja olika externa leverantörer för varje del? Upptäck vinsterna med ett tredje alternativ: att samla allt hos en samarbetspartner med ansvar för helheten.

WiFi, LAN, SD-WAN, brandväggsskydd – en säker och stabil it-miljö kräver flera olika delar, särskilt om din verksamhet är utspridd på flera platser. Som it-chef kan du välja mellan tre huvudsakliga alternativ för att implementera och upprätthålla allt som behövs:

1. Drifta alla delar inhouse med interna resurser
2. Välja olika leverantörer för varje enskild del
3. Samla alla delar hos en enda partner

Med tanke på den stora kompetensbristen inom it är alternativ 1 sällan realistiskt. I Sifo-undersökningen bakom GlobalConnects rapport It-chefens omöjliga uppdrag uppger många it-chefer att de saknar resurser för att drifta sin nätverkslösning inhouse.

Alternativ 2 kan verka attraktivt för den som har tid att grotta ner sig i detaljer kring mjuk- och hårdvara, förhandla avtal med olika leverantörer och aktivt övervaka marknaden för att säkerställa att nätverk och brandväggsskydd hålls uppdaterade enligt senaste standarder.

Men du som hellre fokuserar på din kärnverksamhet än den grundläggande it-driften har mycket att vinna på att göra alternativ 3, det som allt fler företag gör: samla helheten hos en enda partner.

 

Helhetslösning för nätverkstjänster: därför lönar det sig

1. Du och dina medarbetare kan fokusera på kärnverksamheten

Vad lägger ditt interna it-team resurser på idag? Och vad skulle de prioritera i en perfekt värld? Med en trygg partner som tar ett helhetsansvar för drift, övervakning, säkerhet och support slipper dina medarbetare felsöka och släcka bränder. Istället kan de fokusera på strategiska uppgifter som driver din organisations kärnverksamhet framåt.

2. Din IT-organisation blir mindre sårbar – nu och i framtiden

I den ovan nämnda Sifo-undersökningen uppgav 66% av it-cheferna att de är beroende av specifika individer för att drifta företagets nätverkslösning. Spetskompetens inom it är hett eftertraktad på dagens arbetsmarknad, och risken är hög att kritisk kunskap försvinner den dag en nyckelperson lämnar din organisation. Genom att samla alla tjänster hos en partner med bred kompetens och erfarenhet får du tillgång expertis och tekniska lösningar som uppdateras kontinuerligt i takt med utvecklingen, och som annars skulle kräva flera (svårrekryterade) heltidstjänster att förvalta internt.

3. Du får bättre kontroll över dina IT-kostnader

Även verksamheter med en till synes enkel affärsmodell är idag beroende av en komplex it-miljö med en mix av interna system, molntjänster och externa leverantörer. Att förhandla och löpande hålla koll på separata avtal och villkor för varje enskild del kräver stora mängder tid och energi. Det blir också svårt att överblicka den totala kostnaden. När du samlar helheten hos en partner får du istället ett samlat SLA (Service Level Agreement) och en enda faktura. Därmed får du full koll på din totala månadskostnad – och vad som ingår i priset.

4. Du får ett enda företag att vända dig till vid frågor eller problem

Har du någon gång blivit slussad mellan olika leverantörer som hänvisar till varandra istället för att lösa ditt ärende? Med allt på en åtgärd får du en partner som tar ansvar för helheten; inte bara en skicklig del av en komplex struktur. Genom proactive övervakning kan en sådan partner dessutom upptäcka eventuella problem innan du och dina medarbetare gör det, vilket minskar kostsamma driftuppehåll.

5. Du kan upprätthålla hög säkerhet även med en utspridd personalstyrka

Driver ditt företag flera butiker, lager eller produktionsanläggningar? Sitter nio anställda som jobbar hemifrån ibland eller hos olika kunder? Oavsett verksamhet: utspridd personal är mer regel än undantag idag. Med olika leverantörer för varje tjänst är det svårt att få en samlad överblick över dina medarbetares åtkomst till olika servrar och nätverk. Hur säkerställer du då att de kopplar upp sig på rätt sätt hemma eller i offentliga miljöer, så att inte känsliga uppgifter riskerar att lämnas oskyddade?

Med en helhetspartner som erbjuder brandväggsskydd och andra säkerhetstjänster får du hjälp att kryptera kommunikationen, segmentera dina nätverk och välja vilka applikationer som ska kunna “prata” med varandra, ner på detaljnivå. Då kan alla anställda komma åt exakt det de behöver för att kunna jobba effektivt och säkert, var de än är.

Vill du också dra nytta av de här fördelarna?

Då ska du spana in SmartConnect. Du får tjänster som Managed LAN, WiFi och SD-WAN samlade i en användarvänlig portal för full överblick över hela verksamheten. Testa dig själv med 12 snabba frågor för att se om SmartConnect skulle passa dig – eller boka en kostnadsfri demo direkt så berättar vi mer!

Relaterade artiklar:

Så kan it-avdelningen stötta hemmakontoret  

LAN som tjänst

SD-WAN guide 

 

Vill du veta mer om SmartConnect? Boka en demo.

Fyll i dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig.

Kan mitt företag få fiber?

Med ett bredband via egen fiber slipper ditt företag krångel, får den snabbaste hastigheten och tryggaste uppkopplingen.